REDUKSI BUTA AKSARA AL-QUR’AN MELALUI PENDAMPINGAN PENGGUNAAN TALKING PEN AL-QUR’AN PADA GURU SMPN 1 KAHU
Keywords:
Illiteracy, Talking pen, Al-Qur'an, DigitalAbstract
Illiteracy is a person's inability to read or write simple sentences in any language. One of the illiteracy problems that is still the main focus today is illiteracy of the Koran. The aim of this service program is to provide support to teachers at SMP Negeri 1 Kahu in overcoming the challenges of Al-Qur'an illiteracy through assistance in using Al-Qur'an talking pens. This service activity involves collaboration with teachers at SMP Negeri 1 Kahu as target partners. The form of support provided is through training and assistance in using digital-based Al-Qur'an media, namely the Al-Qur'an talking pen. The implementation approach consists of the stages of counseling, training and mentoring. The results of this assistance show a significant increase in the ability of teachers at SMP Negeri 1 Kahu in overcoming illiteracy of the Koran, namely an increase in knowledge levels by 90% and mastery of skills by 89%. Increasing partners' knowledge and skills in using Al-Qur'an learning media is expected to help students to better understand and memorize the Al-Qur'an more effectively in order to reduce Al-Qur'an illiteracyReferences
Asfar, A. M. I. A., & Asfar, A. M. I. T. (2023). Polyphenol in Sappan wood (Caesalpinia sappan L.) extract results of ultrasonic-assisted solvent extraction. AIP Conference Proceedings. 2719(1). AIP Publishing.
Asfar, A. M. I. A., Asfar, A. M. I. T., Yasser, M., Istiyana, A. N., Nur, A. S. A., Budianto, E., & Syaifullah, A. (2022). Pengolahan minyak parede aroma jeruk sebagai diferensiasi produk Ibu PKK desa Latellang kabupaten Bone. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 13(1), 115-119.
Asfar, A. M. I. A., Asfar, A. M. I. T., Thaha, S., Kurnia, A., Budianto, E., & Syaifullah, A. (2022). Pelatihan Transformasi Sekam Padi sebagai Biochar Alternatif. Kumawula: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 5(1), 95-102.
Cristina, A. S., Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., Sirwanti, S., Sari, T. P., & Nurdin, N. (2022). Pemberdayaan Kelompok Ibu PKK Desa Batulappa dalam Pembuatan Kubanana Liptint Organik Multifungsi. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(2), 277-287.
Erviana, I., Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., Safar, M., Dewi, S. S., Damayanti, W., & Yulita, Y. (2022). Diseminasi Kelompok Karang Taruna Desa Pationgi dalam Pembuatan Biofoam Kemasan Pengganti Styrofoam. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(2), 298-307.
Irawan, D., Fadhlan, A., Annisa, S. N., Azizah, A., & Nasution, S. (2023). Mengatasi Buta Huruf Al-Qur’an pada Orang Dewasa di Desa Dagang Kerawan dengan Menggunakan Metode Qirati. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(2), 486-497.
Kusnayadi, H., Merdekawati, A., & Kusumawardani, W. (2019). Pelatihan dan Pendampingan Kelompok Mitra PKM di Desa Leseng, Kecamatan Moyo Hulu, Kabupaten Sumbawa. Agrokreatif: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 96-102.
Mukhsen, M. I., Asfar, A. M. I. A., Rifai, A., & Lasire, L. (2022). Penerapan Biofermentor Sederhana pada Pembuatan Pupuk Organik Cair dari Akar Bambu di Desa Latellang Kabupaten Bone. Seminar Nasional Hasil Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat (SNP2M), pp. 420-424.
Munir, M. B., & Ashoumi, H. (2019). Peran Ekstrakurikuler Bimbingan Membaca Al-Qur’an (BMQ) dalam Meningkatkan Minat Baca Al-Qur’an Siswa di MA Sunan Kalijaga Pakuncen Patianrowo Nganjuk Tahun Ajaran 2018/2019. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 2(6):31-34
Qoni’ah, S. (2020). Menumbuhkan Budaya Literasi Sebagai Dimensi Spiritual Melalui Kisah-Kisah Nabi pada Peserta Didik di Sekolah Dasar Negeri (SDN) Branta Pesisir. Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 163-176.
Rasmiati, R., Jafar, M., Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., Ekawati, V. E., & Riska, A. (2022). Pemberdayaan kelompok Karang Taruna Desa Pitumpidange melalui pembuatan Pasta Gigi ramah lingkungan. ABSYARA: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 3(2), 288-297.
Rusdi, M., Buton, S., Safa, H. N., Latuconsina, Y., Sigmarlatu, F., & Papalia, A. (2023). Pembinaan Buta Aksara Al-Qur’an di Desa Namlea Kabupaten Buru. Sosiologis: Kajian Sosiologi Klasik, Modern dan Kontemporer, 1(02), 56-60.
Sangadji, Z., Febriadi, I., & Rosalina, F. (2021). Pengentasan Buta Aksara Melalui Pembelajaran Calistung di Kampung Nanggou Distrik Sausapor Kabupaten Tambrauw Papua Barat. Abdimas: Papua Journal of Community Service, 3(1), 6-14.
Sari, M., Assyakurrohim, D., Karoma, K., & Astuti, M. (2023). Mengkaji Faktor-Faktor yang Menyebabkan Buta Aksara Al-Qur’an dan Langkah-langkah Untuk Pembebasannya. Educational Journal: General and Specific Research, 3(2), 421-435.
Sartina, D., Rusdi, A., & Nurlaila, N. (2020). Analisis Implementasi Kegiatan Pemberantasan Buta Aksara Al-Qur’an di Indonesia. Muaddib: Islamic Education Journal, 3(2), 99-110.
Sulastri, A., Mardhiah, I., & Ismail, Y. (2017). Pengembangan Media Ice Breaker Talking Pen pada Mata Pelajaran PAI Kelas X SMAN 100 Jakarta. Jurnal Studi Al-Qur'an, 13(2), 158-174.
Wulandari, F., Safar, M., Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., Hasbi, H., & Karmila, K. (2022). Reduksi Buta Aksara melalui Aplikasi Magguru Mabbaca pada Kelompok Remaja Masjid di Desa Pationgi. ABSYARA: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 3(2), 197-206.